Het creative brein achter Vrij Zijn
Anderson Farah is na 30 jaar acteerervaring in theater en film het creatieve brein achter Vrij Zijn. En nu wil hij graag zijn knowhow met ons delen. Hij is de artistiek leider, schrijft de scripts, regisseert, bedenkt de choreografieën, geeft workshops acteren en schilderen en speelt zelf mee. Bovenal is hij voor alle betrokkenen een enorme inspiratiebron. Hij weet als geen ander mensen te verbinden en laat hen het beste uit zichzelf halen. Anderson werd geboren in Brazilië. Toen hij 17 jaar was, speelde hij in een theatergroep. Ook ontfermde hij zich over een groep straatkinderen en besloot hen kennis te laten maken met theater. Hij merkte hoe hij hun leven hiermee positief kon beïnvloeden: “Ik heb toen gemerkt dat ik een gave had. Mijn kick kwam niet door drugs, drank en rock & roll, maar door het ondersteunen van mensen. Ik wilde een verschil maken. Echte ervaring had ik hier niet mee, ik deed gewoon wat ik voelde.”
Anderson heeft heel veel workshops en seminars gevolgd om zich als theatermaker en regisseur verder te ontwikkelen en inmiddels meer dan 20 theaterproducties achter zijn naam staan.
Acteur, Regisseur, Inspirator
Om zijn carrière een goede basis te geven, ging Anderson naar Duitsland, waar hij Communication Design and Theatre studeerde. Tijdens zijn studie kreeg hij zijn eerste rol (Duitse Goede Tijden, Slechte Tijden) en begon zijn acteercarrière. Hij speelde vervolgens in meerdere soaps en series in Duitsland. Bij de Karl-May-Spiele in Bad Segeberg (openluchttheater) speelde Anderson Farah hoofdrollen, was hij de regisseur voor de kleinere rollen en deed hij de choreografie.
Mens, vriend, één van ons
In 2009 kwam Anderson naar Nederland. Zijn grootste gave is het opsporen en helpen ontplooien van talenten. Zijn ongecompliceerde, betrouwbare en toegankelijke manier om met anderen te werken, werpt zijn vruchten af. Zijn oprechtheid hierin is zeer merkbaar en draagt bij tot het succes van Vrij Zijn.
Bij het oprichten van het Vrij Zijn theater was zijn doel alles wat hij bij de Karl-May-Spiele en de filmproducties in Duitsland geleerd had met zijn medewerkers in Nederland te delen. Hij kreeg al snel een rol in ´Een paard´, een productie van theaterfestival Karavaan. Vanaf toen volgde hij zijn droom. Zijn droom is gebaseerd op 6 zuilen: liefde voor de magie van het theater met mensen delen, mensen van alle leeftijden en paarden met elkaar verbinden, zijn liefde voor Alkmaar en haar geschiedenis delen, een platform zijn voor allerlei soorten kunst, mensen opleiden en mensen verleiden om hun zorgen voor een paar uur achter zich te laten.
Kunstenaar
Anderson is bijna met een potlood in zijn handen geboren.