Vrijwilligers: Vriendschap en Samenwerking

Het succes van Vrij Zijn heeft als basis vriendschap en samenwerking. We zetten ons in voor alles wat er zoal moet gebeuren. Denk aan de opbouw van het theater, het produceren van drie voorstellingen per jaar en het werven van sponsoren. Er bestaan verschillende afdelingen, zoals ‘regie- en creativeteam’, ‘make-up’, ‘paarden’, ‘decor en rekwisieten’, ‘licht en geluid’ en ‘dans’. Doorgaans heeft iedere groep een aanspreekpunt.

 Spotlights

Spotlight Sandra Winterdaal

Samen met haar hondje Flip is Sandra één van de bekende gezichten van Vrij Zijn. Vanaf de allereerste voorstelling ‘Vriendschap’ doet ze al mee. “Ik werkte toen bij de Meent. Klaas vroeg mij om te komen helpen bij de Horeca. Dat deed ik en ik ben niet meer weggegaan. Ik ben nu de coördinator van de Horeca.” Sandra is een echte horecavrouw. Dat doet ze al vanaf haar 19e, zoals in café ‘Het Happertje’; daar werkte ze 24 jaar.

“Vrij Zijn is mijn passie. Als ik me moe voel, dan kan ik uren hier zijn, lekker schoonmaken en opruimen, heerlijk als er niemand in het pand is. Die rust, daar krijg ik energie van. Klaas en Anderson hebben vertrouwen in mij. En ik vertrouw hen ook voor de volle 100%.”

Sandra is er dus bij elke voorstelling bij. Het mooie van Vrij Zijn vindt zij de saamhorigheid. De groep is wel groter geworden, en toch blijft dat gevoel wel behouden. Sandra is bijna altijd samen met haar hond Flip, de ‘mascotte’ van het theater. “Spiegelbeeld was misschien de best bezochte voorstelling, maar mij blijft de eerste voorstelling‘Vriendschap’ altijd bij. De voorstelling sloot af met ‘Vriendschap kent geen grenzen’. Elke keer als ik dat hoorde, en nu nog, krijg ik daar kippenvel van.” De toekomst? “Heel praktisch, Ik hoop voor de toekomst dat er genoeg geld blijft om alle dromen te kunnen realiseren die we met Vrij Zijn willen waarmaken.”

Sandra Winterdaal, Horeca
Nils Blom

Vrij Zijn kwam per toeval in Nils’ leven. Hij had wat rekwisieten nodig. En, toen hij ze terugbracht, is hij direct blijven hangen. “Dat is nu een klein jaartje terug.”

Inmiddels zijn al 2 producties voorzien van een videoprojectie: dat is de nieuwste speeltechniek in de huidige theatervoorstellingen. Bij ‘Victorientje’ was voor Nils de complexiteit van de videoprojectie interessant. Met vragen als: gaat het werken, krijgen we het op tijd af en loopt de timing tussen live acteurs op het podium en de projectie tussendoor goed? Gelukkig klopte het allemaal. Bij ‘Mijn Ex’ was de timing tussen projectie en spel nog complexer, vooral door de hoge snelheid van het spel.

“Het meeste plezier beleef ik aan het contact met de mensen van Vrij Zijn. Met de volwassenen, kinderen maar vooral met Anderson over het bedenken van de creatieve ‘vrije’ uitspattingen die ik hier tentoon kan stellen op het witte doek. Dat maakt voor mij deze club zo belangrijk. Het voelt steeds weer als een warme thuiskomst.”

In de toekomst zou Nils wel eens wat vaker een rolletje willen spelen, stiekem vindt hij dat uitdagend, spannend en erg leuk. Tot slot: “Bij het Vrij Zijn theater gaat gelukkig niet alles even goed. Naar mijn idee is dat prima, we zijn mensen van vlees en bloed en mensen maken ook fouten. Juist fijn dat dat ook kan. Of zoals iemand ooit tegen mij zei: ‘je betaalt nu leergeld, voor alles bestaat een eerste keer’.”

Nils Blom, Film projectie
Spotlight Carla
Carla is een van de vrijwilligers die aan het wiegje van Vrij Zijn heeft gestaan. Ze hielp al mee met allereerste productie, inmiddels ruim tien jaar geleden. Carla raakte ook erg geboeid door de schilderijen van Anderson: “Ik zag ze hier en daar staan, bijvoorbeeld in Klaas zijn kantoor, onder zijn bureau en ik vond het jammer dat er geen expositiemogelijkheid was. Die kwam er later wel, eerst in de Vestibule en daarna kwam er hier in het theater ruimte voor een galerie.”
Als het aan Carla ligt komt er veel meer belangstelling voor het beeldend werk van Anderson. In het buitenland wordt dat heel goed verkocht, maar hier zou dat nog wel beter kunnen.
“Het allereerste schilderij dat ik van hem zag, raakte me enorm. Het is moeilijk te zeggen waarom, maar ik werd en word gewoon heel blij en vrolijk van al die kleuren. En door Anderson heb ik ook anders leren kijken naar schilderijen, daar heb ik veel van geleerd.” De Toekomst? “De galerie moet veel bekender worden, meedoen aan Kunst tot de Nacht, de Kunst10daagse en andere evenementen. En zo de nuchtere Noord-Hollanders wat kleur en vrolijkheid brengen. Die galerie, de kunst, dat ligt me echt! Daar wil je echt wel meer van!”
Carla Brinks, Coördinatie galerie
Ton de Jong - huismeester

Ton kwam 2,5 jaar geleden binnen bij Vrij Zijn, omdat het koor van zijn zoon er ging optreden. Ton zou helpen met de techniek. Toen hij bij Vrij Zijn geluidsman Eduard ‘zag zweten’ vroeg hij: “Kan ik misschien helpen”? En vanaf dat moment kwam er steeds meer bij. Nu maken ze samen voor elke voorstelling het geluid- en het lichtplan.

“In het begin waren we daar wel drie dagen mee bezig, nu gaat het sneller, ook omdat de acteurs al vanaf de eerste doorloop met licht spelen. Ja, licht is moeilijker dan geluid, de acteurs moeten er zich van bewust zijn en dat lukt niet altijd!”

Ton is blij dat Vrij Zijn op zijn pad kwam. In 2013 overleed zijn vrouw en hij was daardoor lange tijd op zoek naar zichzelf. “In de put, uit de put”, noemt hij het zelf. Maar hier bij Vrij Zijn voelde hij zich erg welkom.

“Je krijgt volledig vertrouwen, letterlijk de sleutels in handen. Een thuisgevoel. En ook heel mooi om te zien, dat je door samen te werken iets moois neer kunt zetten. Ik zie kinderen verlegen binnenkomen en na een half jaar stralen op het podium. Dat doet je enorm goed.”

Ton de Jong, Licht technicus / huismeester
Simon Brommer - Co-Regie

Vorige maand is Simon Daniël op verzoek van Anderson Vrij Zijn komen versterken. Simon Daniël, geboren Alkmaarder, is docent en regisseur. Hij deed zijn opleiding aan de Frank Sanders Academie in Amsterdam.

“Voor Anderson werd het wel erg druk en het leek hem ook wel inspirerend als iemand anders les kwam geven, iemand die het Vrij zijn-gevoel kent en herkent.”

Simon heeft er heel veel zin en voelt zich helemaal thuis bij Vrij Zijn.: “Ik ga hier voorlopig niet weg, het is prachtig om mee te maken hoe iedereen hier kan zijn wie hij of zij is. Dat klinkt misschien een beetje cliché, maar bij Vrij Zijn is het ook echt zo. Je merkt het aan alles en iedereen, van de decormensen, tot in de kantine, hoe bij wijze van spreken de koffie gezet wordt. Alles hangt hier aan elkaar van liefde!”

Simon is acteur, maar vindt lesgeven en regisseren ook geweldig. Hij heeft al een aantal lessen gegeven: bij Vrij Zijn is het lesklimaat volgens hem heel veilig, er wordt heel goed omgegaan met de leerlingen. “Vanaf half april wil ik ook heel graag toewerken naar de nieuwe voorstelling, daar kijk ik echt naar uit.”

Simon Daniël Brommer, Co-Regie
Ingrid Monfrooij

Ingrid kwam twee jaar geleden Vrij Zijn binnen bij de afdeling rekwisieten. Nu is ze coördinatrice rekwisieten en decor.

“De eerste dag dat ik hier binnenkwam, nou dat was ook liefde op het eerste gezicht. Al die mensen die hier hun best doen, die met hun handen werken, elkaar helpen, allemaal met hetzelfde doel; ik ben daar nog steeds heel erg enthousiast over. Wij zorgen ervoor dat alle losse onderdelen die nodig zijn op het podium, er ook staan: kopjes, paraplu’s, stoelen, tafels, noem maar op.”

Het meest bijzondere rekwisiet? Dat is toch wel de arm van Victorientje.

Ingrid hoopt dat er nog meer publiciteit komt voor het theater.  Zodat veel meer mensen weten wat een unieke plek Vrij Zijn is en kunnen genieten van de voorstellingen.

Ingrid Monfrooij, Decor & rekwisieten coördinatie

Tiny is al een tijd actief bij Vrij Zijn. Eerst op het podium, maar “dat was toch niet zo mijn ding”. Haar talent ligt meer in het organiseren.

“Het is geweldig hoe zoveel mensen zich hier inzetten voor elke productie. Ik houd ervan om mensen te motiveren en enthousiast te houden en dus ook een beetje waakhond zijn, zodat ze niet overbelast raken.”

Voor haar is elke voorstelling een uitdaging.

“Bij Victorientje zijn het toch vooral de vleugels die het meeste werk geven. Ze moeten 10 voorstellingen mee, dus we moeten ze eerst uitproberen en dan weer aanpassen.”

En als er een sneuvelt? ‘”Tja, dan gaan we die gewoon repareren.”

Tiny Rodenburg, Kostuum coördinatie

Productieteam

Anderson Farah
Anderson FarahProducer / Regie / Auteur
Klaas Middelbeek
Klaas MiddelbeekTheater coördinatie / Auteur
Anne Swartsenburg
Anne SwartsenburgRegieassistente
Nicky Bijl
Nicky BijlRegieassistent
Christine Grahame
Christine GrahameProductie ondersteuning / Coördinatie vrijwilligers & koor
Esther Mazereeuw
Esther MazereeuwCoördinatie paarden / Regie ondersteuning
Tiny Rodenburg
Tiny RodenburgNaai atelier coördinatie
Liesbeth van Gool
Liesbeth van GoolKostuum coördinatie
Ingrid Monfrooij
Ingrid MonfrooijDecor & rekwisieten coördinatie
Denise Knopp
Denise KnoppKids coördinatie (begeleiding)

Techniek & muziek

Eduard Leurs
Eduard LeursGeluid coördinatie
Ton de Jong
Ton de JongLicht coördinatie / Theater coördinatie
Nils Blom
Nils BlomFilm projectie
Pascale van Nijnatten
Pascale van NijnattenSoundeffects
Martin Stoker
Martin StokerVoice-over
Emma McPartland
Emma McPartlandMuziek Composities & arrangementen
Vera van Tol-van Suylekom
Vera van Tol-van SuylekomKoordirigent & liedjesschrijfster
Tina Castillo-Autie
Tina Castillo-AutieDanschoreografie

Communicatie & marketing

Sarah Topfstädt
Sarah TopfstädtCoördinatie website & programmaboekje
Anjo van de Ven
Anjo van de VenRedactie
Carla Brinks
Carla BrinksCoördinatie galerie / Ondersteuning marketing
Angéliquè van Beckhoven
Angéliquè van BeckhovenOndersteuning marketing
Henne Vogelpoel
Henne VogelpoelOndersteuning marketing
Rein Schouten
Rein SchoutenFotograaf

 Make-up & haar

Decor & Rekwisieten

niet op de foto: Jos Brakenhoff, Bernard Delorme, Ton de Jong, Remo de Zinger, Monique Engeringh, Jos Klumpenaar, Paul van den Berg

Kostuums & naaiatelier

niet op de foto: Diana de Jong, Sabereh Khazarea, Anja Middelbeek, Liesbeth van Gool

 Kassa

niet op de foto: Emma Vleugel

 Bar & horeca

niet op de foto: Henk Hoekstra